Mindfulness MBCT, 8-weken groepstraining

Heb je het gevoel dat je grip verliest op je dagelijks leven. Ervaar je een of andere vorm van stress of angst of wil je tools om minder te piekeren. Dan kan mindfulness je waardevolle inzichten schenken! Zeker in tijden van covid-19 is het gezond om tot een vernieuwde balans te komen. De mindfulness MBCT 8-weken training is een wetenschappelijk onderbouwd programma, gebaseerd op zowel het ...


Waar
CM Kantoor zaal Victoria
Beneluxpark 22, 8500 Kortrijk
Wanneer
This event is finished.
Organisatie
CM
Prijs
€ 165.0 Basistarief: 165,00 €; niet-leden: 300,00 €
Reservatie
www.cm.be/selfservice/agenda#/activit...
Leeftijd
18+
Links

Heb je het gevoel dat je grip verliest op je dagelijks leven. Ervaar je een of andere vorm van stress of angst of wil je tools om minder te piekeren.
Dan kan mindfulness je waardevolle inzichten schenken!
Zeker in tijden van covid-19 is het gezond om tot een vernieuwde balans te komen.
De mindfulness MBCT 8-weken training is een wetenschappelijk onderbouwd programma, gebaseerd op zowel het werk van Jon Kabat-Zinn (Mindfulness-Based Stress Reduction ofwel MBSR) als van Segal, Williams en Teasdale (Mindfulness-Based Cognitive Therapy ofwel MBCT).
Wetenschappelijk onderzoek geeft aan dat dit programma significante ondersteuning kan bieden bij chronische pijn en vermoeidheid, depressie, burn-out, stress- en angstklachten, slapeloosheid,…
Mindfulness is een manier van aandacht geven aan het huidige moment, zonder er meteen een oordeel aan vast te hangen. Deze manier van aandacht geven leert ons weer te genieten van de kleine rijkdommen in het leven. Het leert ons tevens beter om te gaan met stress en de uitdagingen in het leven doordat we bewuster zijn van onze gedachten, gevoelens en lichamelijke sensaties.
Eerst oefenen we op een zachte manier ons concentratievermogen. Zo kiezen we geleidelijk aan zelf waar onze aandacht naartoe gaat. Onze geest is namelijk gewend om constant af te dwalen en van alles te ‘denken’. Ondanks het feit dat dit grotendeels onbewust gebeurt, kost het tonnen energie.
Eens we onze aandacht beter kunnen sturen komt er ruimte vrij om oude patronen zoals piekeren, zelfkritiek, angst en stressoren te herkennen. Dit schept de mogelijkheid om daar niet langer in mee te gaan en stressopbouw te vermijden.
In elke sessie gaan we vooral oefenen maar ook psycho-educatie rond stress komt aan bod. Daarnaast is er voldoende ruimte om persoonlijke oefenervaringen van deelnemers te bespreken. Daarom wordt er gesteund op vertrouwelijkheid en veiligheid tijdens de groepssessies. Niemand is verplicht te delen, mindfulness is vooral ont-moeten.
Na elke sessie wordt er gevraagd om thuis te oefenen, mindfulness is immers een vaardigheid die getraind moet worden.

Bron: UiTinVlaanderen.be

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | privacyverklaring zuidwest | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid