Een najaar met toptentoonstellingen - 2013

Het regent dit najaar toptentoonstellingen in de regio’s Doornik en Rijsel. UiT in Regio Kortrijk neusde even rond bij de grote tentoonstellingsmakers in het grensgebied en kwam met een rijke oogst terug. Véél hedendaagse kunst valt er te zien dit najaar. En de meeste tentoonstellingen vinden plaats op plekken die op zich al een bezoek waard zijn. Allez hop, en route!

Picasso, Léger, Masson

Het museum voor moderne kunst in Villeneuve d’Ascq zet regelmatig haar verzamelaars en galeriehouders in de kijker, uit dankbaarheid voor de rijke collecties die ze naar de Rijselse voorstad brachten. Sedert de vernieuwing van dit museum een paar jaar geleden is dit zelfs nog versterkt. Dit najaar staat de collectie van Daniel-Henry Kahnweiler centraal, diegene die er indertijd voor zorgde dat de grote kubisten op de markt kwamen.

Deze tentoonstelling put zelfs uit het depot van het Parijse Centre Georges Pompidou. De tentoonstelling probeert het parcours te reconstrueren van de Galerie van Daniel-Henry Kahnweiler. Hij was de ‘marchand’ van Georges Braque, Pablo Picasso, Fernand Léger en Juan Gris. Van heinde en ver kwam men er kijken naar deze jonge kubisten. Na de Eerste Wereldoorlog opende Kahnweiler een tweede galerij, met surrealisten ditmaal. Vanaf de jaren 50 organiseerde hij heel wat tentoonstellingen met werk van Picasso, waarvan hij exclusieve dealer was.

Deze tentoonstelling viert ook dertig jaar LaM en dat vond ook de Franse Staat een feestje waard. Deze tentoonstelling krijgt dan ook aanzienlijke steun en is uitgeroepen tot tentoonstelling van Nationaal Belang.

Vanaf 27 september tot 12 januari
LaM, Villeneuve d’Ascq
www.musee-lam.fr

Happy Birthday Galerie Perrotin 25 jaar

Nog een verjaardag vinden we wat verderop, in hartje Rijsel. Tripostal, het voormalige postcentrum gekneld tussen het station en Euralille en sedert het cultuurjaar 2004 een kunsthal geworden, is het decor voor een straffe tentoonstelling die de 25 jaar viert van de Galerie Perrotin.

Verwacht je aan eigenzinnige hedendaagse kunst, met de installaties van onze eigen Wim Delvoye en kunstwerken van Daniel Firman, Gianni Motti en Tatiana Trouvé. Mobielen van Lionel Estève, en werken speciaal ontworpen voor de locatie door Gelitin, Guy Limone, Pieter Vermeersch, JR en tientallen andere artiesten.

Emmanuel Perrotin opent zijn eerste galerij in de Marais, niet ver van het Centre Pompidou. In 2012 slaat hij zijn vleugels uit naar Hong Kong en zijn derde galerij opent binnenkort in New York. Hij heeft een neus voor jong talent en nieuwe kunst. Zo organiseert hij in 1991 de eerste commerciële tentoonstelling van Damien Hirst, het jaar daarop presenteert hij het werk van de controversiële Maurizio Cattelan aan het ruime publiek.

Vanaf 11 oktober tot 12 januari
Tripostal, Avenue Willy Brandt - Rijsel
www.lille3000.fr

Le coup du Fantôme & Maniac dream

Lille 3000 bouwt nog een extra tentoonstelling rond de Galerie Perrotin (zie hierboven) door wat verderop in de Gare Saint Sauveur vier monumentale installaties te plaatsen. Le Coup du Fantôme van de Chinese kunstenaars Sun Yuan en Peng Yu is op z’n minst provocerend. De Chinese artiesten staan er om bekend om de hedendaagse gebruiken en levenswijze aan de kaak te stellen. Dat doen ze met hyperrealistische werken, die door hun realisme heel bevreemdend werken. Er zit wel humor in, maar die is wrang en zwart. Een harde spiegel krijg je voorgeschoteld, die de kleine kanten van onze wereld overduidelijk maakt.

Maar niet getreurd, er valt ook opwekkender werk te zien in het oude treinstation. Hotel Europe is het kamercomplex in de hoek van het gebouw dat telkens door andere kunstenaars wordt ingevuld. Dit najaar is het collectief Skwak aan de beurt. Zij nodigen de bezoekers uit rond te dwalen in hun dromen. Gekke dromen in kleurige kamers, een droom die gevuld is met fantastische personages en spelletjes. Maniac Dream heet deze tentoonstelling, en de titel liegt niet.

Van 6 september tot 3 november
Gare Saint Sauveur, Boulevard Jean-Baptiste Lebas, Rijsel
www.lille3000.fr

Bernd Lohaus en Tony Oursler in Le Grand Hornu

De voormalige mijnsite van Le Grand Hornu biedt met het MAC’s altijd kwaliteitsvolle tijdelijke tentoonstellingen.

Nog tot 6 oktober kan je in het MAC’s het oeuvre van de Duitse beeldhouwer Bernd Lohaus zien: jeugdwerken, touwen en paletten, maar ook de monumentale houten beeldhouwwerken waarmee hij bij het grote publiek bekend is. Ze staan opgesteld in de tuinen van Le Grand-Hornu. De Duitse beeldhouwer Bernd Lohaus (1940-2010) woonde en werkte meer dan veertig jaar lang in Antwerpen. Hij werd sterk beïnvloed door de ideeën van Joseph Beuys. Lohaus werkte met hout, zware structuren, aardse materialen. Centraal in zijn werk staan de betekenis en het ritme van de woorden die hij in het hout beitelde of met krijt tekende, typte of tijdens performances voordroeg.

Na Lohaus palmt Tony Oursler de zalen van Le Grand Hornu in. Oursler is een van de belangrijkste Amerikaanse plastisch kunstenaars van deze tijd en heeft bijvoorbeeld de videoclip Where are we now? voor David Bowie gedraaid. Zijn kunst toont een wereld waarin fragmenten van lichamen, spoken en poppen met elkaar worden vermengd. Hij was de eerste die zijn beelden op objecten projecteerde. In zijn voorstellingen, waarin vaak groteske kluchten te zien zijn die zo uit een macaber poppentheater lijken te komen, neemt Tony Oursler de spiritistische en bijgelovige iconografie van zijn eerste fantasmagorische machines over: duivels, schrikbeelden, spoken, monsters of buitenaardse wezens. De fantasmagorie is een apparaat uit de negentiende eeuw dat beelden projecteert op muren, rook of halfdoorzichtige schermen.

Bernd Lohaus, tot 6 oktober
Tony Oursler "Phantasmagoria", van 17 november tot 23 februari
Museum voor Hedendaagse Kunsten (MAC’s), Site du Grand-Hornu, Hornu
www.mac-s.be

Jan Fabre in dialoog met middeleeuwse letteren

Het Museum voor Schone Kunsten van Rijsel ontwikkelt de jongste jaren een boeiend tentoonstellingsbeleid waarbij telkens aandacht gaat naar toppers en naar het beter bekend maken van de ruime collectie die het museum in depot heeft. Tegelijk plaatst het museum die klassieke collectie in dialoog met hedendaags werk. De combinatie van het werk van Jan Fabre met een tentoonstelling middeleeuwse manuscripten is opnieuw een voorbeeld van de creativiteit van het Rijselse museum.

Het Franse instituut voor kunstgeschiedenis verrichtte de jongste jaren heel wat werk in de inventarisatie en ontsluiting van geïllustreerde middeleeuwse boeken en manuscripten. Ruim tachtig werken zijn te bewonderen, gecombineerd met kunstwerkjes uit de middeleeuwen en de renaissance. Jan Fabre gaat in dialoog met deze artefacten door in het Atrium van het museum een originele creatie te tonen, met alle facetten van het Fabre-universum: koppen, kruisen, mestkevers…

Van 8 november tot 10 februari
Palais des Beaux-Arts, Place de la République, Rijsel
www.pba-lille.fr

Tekst: Bart Noels

Meer UiT in de metropool

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | privacyverklaring zuidwest | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid