Een gids door de (vrouwelijke) jungle van Sonic City 2018

Wilde Westen geeft tijdens het weekend van 9, 10 en 11 november weer even de touwtjes uit handen voor het jaarlijkse Sonic City. Ieder jaar wordt een belangrijke artiest of groep uitgenodigd om op hun beurt weer alles naar Kortrijk te halen waar ze helemaal achter staan. Dit jaar is het aan Courtney Barnett, die een opvallende keuze maakte door vrijwel enkel vrouwelijke artiesten te programmeren. The future is female!

Vrijdag

FACS

Het gitzwarte, Chicago-based FACS staat garant voor baslijnen die zo obscuur zijn dat je armhaar er van overeind gaat staan, rollende drumpartijen en vocals waar een spacey effectpedaal is onder gezet. Net iets te melodisch om voor postrock door te gaan, net niet repetitief genoeg om psychedelische trance genoemd te kunnen worden. Voor de liefhebbers van Sonic Jesus en de duistere krochten van het Fuzz Club platenlabel.

Zaterdag

The Coathangers

Twaalf jaar geleden werd The Coathangers opgericht door twee barvrouwen en twee trouwjurkverkoopsters die amper hun instrument konden bespelen. Met niets meer dan veel zin om op te treden begon het viertal aan zijn avontuur. In het begin werden de dames nog op sleeptouw genomen door de flowerpunkers van Black Lips maar tegenwoordig heeft de intussen tot een trio gereduceerde band met zijn geschifte garagepunk geen grote headliners meer nodig om het volk te trekken. 

Let's Eat Grandma

Amper negentien zijn ze, de twee Britse die uit onvrede met van alles en nog wat Let’s Eat Grandma begonnen. Inmiddels zijn ze al aan het twééde studioalbum toe (nogmaals, negentien jaar oud) waarop ze futuristische pop maken, al is dat label bij lange na niet allesomvattend. We horen ook r&b, blazers, vreemde synths, brekend glas, machines. De muzikale veelzijdigheid wordt echter mooi samengehouden door de poëtische teksten die tweestemmig door de twee dames gezongen worden. 

Joan As Police Woman

Toen violiste Joan Wasser een ontegensprekelijke noodzaak voelde om Amerikaanse soul te combineren met een ruigere sound, werd Joan As Police Woman geboren. Daarin brengt ze naar eigen zeggen “punkrock r&b”. In het begin klonk ze als een soort badass Norah Jones, maar doorheen de jaren evolueerde ze naar een tint donkerder. Benieuwd hoe ze al haar invloeden op het podium zal beteugelen.

Courtney Barnett

Courtney Barnett mocht zich dit jaar de curator van het hele festival noemen, daarmee in de voetsporen tredend van Thurston Moore (2017) en Savages (2016). De Australische maakt rechttoe rechtaan rock die klinkt alsof ze het zonder al te veel moeite zonet uit haar mouw schudde. Eerder werkte ze samen met Kurt Vile, wat een parel van een plaat opleverde. Het brein achter Sonic City’s overrompelende girl power mag je dus zéker niet gemist hebben. 

Zondag

Nilüfer Yanya

De Londense Nilüfer Yanya heeft naast haar haast harpachtige gitaargeluiden en sterke stem ook een band mét saxofonist mee. Haar soulvolle indie doet qua gitaarwerk best denken aan de riedeltjes van Kevin Morby. Dansen en springen zal je bij Nilüfer niet snel doen, maar sluit je ogen gerust en wiegen maar.

Lonnie Holley ft. Nelson Patton

Deze 68-jarige Amerikaan is een vreemde eend in de bijt tussen al dat overwegend jong vrouwengeweld. Hij heeft maar liefst 26 (!) broers en zussen en begon zijn artistieke carrière met readymades: objecten uit het alledaagse leven – vaak afval – die hij verhief tot kunst. In 2012 bracht hij een eerste album uit, zijn stemgeluid roept meteen associaties op met de groovende jazzstem van Jungle Books King Louie. Hij brengt voor de gelegenheid de trombonist en drummer van Nelson Patton mee. Verwacht je aan meanderende, experimentele jazz die dankzij Lonnie Holleys stembanden op het rechte pad blijft.     

Snail Mail

Dat er iemand nóg jonger dan Let’s Eat Grandma op de affiche kon staan, hielden we amper voor mogelijk. Toch slaagt deze piepjonge Snail Mail erin: net afgestudeerd van het middelbaar is ze. Het verwondert dan ook niet dat iedereen die ooit door de hormonale hel van de puberteit is geweest zich makkelijk kan herkennen in de songwriting. Tel daar het warme, bij tijden verrassend minutieuze gitaarwerk bij en we zijn meer dan benieuwd hoe het zit met Snail Mails podiumprésence.

Praktisch

Wanneer: Vrijdag 9, zaterdag 10 en zondag 11 november

Waar: Départ, Nelson Mandelaplein Kortrijk

Info & tickets: https://www.wildewesten.be/nl/festival/sonic-city-2018

tekst: Hanne Craye

Created at: 11/10/2018

Reactie toevoegen

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | privacyverklaring zuidwest | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid