Tinus Vermeersch & Santiago Borja / BE-PART KORTRIJK

NL In deze tentoonstelling ontsluit Tinus Vermeersch (°1976, Kortrijk) zijn eigen surreële universum in tekeningen, schilderijen, beeldhouwwerken en keramiek. In dit universum vinden we veelal sporen van menselijke aanwezigheid, toch wordt het gekenmerkt door een gevoel van beslotenheid. Zowel de materialen die Tinus Vermeersch gebruikt, als zijn beeldtaal, herinneren ons aan verloren tijden. ...


Waar
Paardenstallen
Korte Kapucijnenstraat z/n, 8500 Kortrijk
Wanneer
Van 28 juli 2019 tot 6 oktober 2019 (do van 14:00 tot 21:00, vr van 14:00 tot 18:00, za van 14:00 tot 18:00, zo van 14:00 tot 18:00)
Organisatie
BE-part, Platform voor actuele kunst
Prijs
gratis Basistarief: 0,00 €
Reservatie
info@be-part.be
Contact
info@be-part.be
Links

NL

In deze tentoonstelling ontsluit Tinus Vermeersch (°1976, Kortrijk) zijn eigen surreële universum in tekeningen, schilderijen, beeldhouwwerken en keramiek. In dit universum vinden we veelal sporen van menselijke aanwezigheid, toch wordt het gekenmerkt door een gevoel van beslotenheid.
Zowel de materialen die Tinus Vermeersch gebruikt, als zijn beeldtaal, herinneren ons aan verloren tijden. Zijn techniek doet denken aan de schilderijen en tekeningen van Jheronimus Bosch en Pieter Bruegel. De figuren in zijn werk vinden hun oorsprong in de antropologie, in oude animistische en sjamanistische tradities van natuurvolken. Tinus Vermeersch noemt deze figuren ook wel 'Tegumen', wat in het Latijn zoveel als ‘bedekking’ of ‘bescherming’ betekent.
Tinus Vermeersch onderscheidt zich van veel hedendaagse kunstenaars door zijn affiniteit voor de ambachtelijkheid die gepaard gaat met de traditionele media waarmee hij te werk gaat. De honderden keramieken tegels die te zien zijn in de tentoonstelling werden stuk voor stuk met de hand getekend. Het produceren van deze uitgebreide verzameling van unieke tegels is haast monnikenwerk.

Ook in het werk van de Mexicaanse kunstenaar Santiago Borja (°1970, Mexico-Stad) vinden we deze affiniteit voor ambacht. Borja verwijst in zijn werk naar de traditionele Saltillo serapes uit het Noorden van Mexico, moderne patronen die verwijzen naar het Bauhaus en motieven die verwijzen naar merklappen. De ideeën rond het totemisme die door Claude Lévi-Strauss besproken worden in het werk 'La Pensée Sauvage' (1962), vormen een rode draad doorheen het oeuvre van Borja.
Borja reflecteert tevens over het nomadische bestaan van de hedendaagse kunstenaar en de rol van het familiale leven in deze context.

Beide kunstenaars hebben voor deze tentoonstelling in de Paardenstallen in Kortrijk nieuw werk geproduceerd. Bij Art Paper Editions verschijnt een nieuwe publicatie over het recente werk van Tinus Vermeersch.

Opening op 27.07.2019, 17u.


ENG

In this exhibition Tinus Vermeersch (°1976, Kortrijk) reveals his own surreal universe to us, by means of drawings, paintings, sculptures and ceramics. In this universe we often find traces of a human presence, yet it is characterized by a sense of seclusiveness.
Both his visual language as well as his chosen materials, remind us of a long-lost time. His technique recalls the drawings and paintings of Jheronimus Bosch and Pieter Bruegel. The origin of the figures who inhabit his paintings and drawings can be found in anthropology and more specifically in the old animistic and shamanic traditions of the indigenous peoples. Tinus Vermeersch calls these figures 'Tegumen', meaning 'cover' or 'shell' in Latin.
Tinus Vermeersch distinguishes himself from many other contemporary artists by his affinity for the craftsmanship that is so specific to the traditional media he works with. The hundreds of ceramic tiles presented in the exhibition were drawn by hand. Producing this elaborate collection of unique tiles is a very time-consuming endeavor.

This affinity for craftsmanship can also be observed in the work of Santiago Borja (°1970, Mexico City). In his oeuvre, Borja refers to the traditional Saltillo serapes of Northern Mexico, modern patterns that were inspired by the Bauhaus and various motives that refer to needlework samplers.
The ideas on totemism as discussed by Claude Lévi-Strauss in his work ‘La Pensée Sauvage’ (1962), form a common thread throughout his installations, rugs and drawings.
Borja also reflects on the nomadic existence of the contemporary artist and the role played by family life in this particular context.

For this exhibition, both artists have produced a body of new work, which will be shown in the Paardenstallen (Korte Kapucijnenstraat z/n) and Broelkaai 6, Kortrijk.
Art Paper Editions will publish a new artist book on Tinus Vermeersch’s most recent work.

Opening on 27.07.2019, 5 p.m.

Bron: UiTinVlaanderen.be

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | privacyverklaring zuidwest | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid