Tentoonstelling Jean Rustin

Desolate Isolation - Schilderijen en tekeningen 3 september — 28 september 2019 Vernissage op vrijdag 6 september om 19.30 u Spreker Frans Boenders Jean Rustin werd op 3 maart 1928 geboren in Montigny-lès-Metz. Hij groeide op in een politiek linkse familie en zelf had hij anarchistische sympathieën. Van 1947 tot 1953 studeerde hij aan de École des Beaux Arts in Parijs. Na zijn studies leefde ...


Waar
Bibliotheek Harelbeke
Eilandstraat 2, 8530 Harelbeke
Wanneer
Van 3 september 2019 tot 28 september 2019
Organisatie
Bibliotheek Harelbeke
Prijs
gratis Basistarief: 0,00 €

Desolate Isolation - Schilderijen en tekeningen
3 september — 28 september 2019

Vernissage op vrijdag 6 september om 19.30 u
Spreker Frans Boenders



Jean Rustin werd op 3 maart 1928 geboren in Montigny-lès-Metz. Hij groeide op in een politiek linkse familie en zelf had hij anarchistische sympathieën. Van 1947 tot 1953 studeerde hij aan de École des Beaux Arts in Parijs. Na zijn studies leefde en werkte hij in Bagnolet, een voorstad van Parijs.

Rustin begon zijn carrière als abstract schilder, onder meer geïnspireerd door de zogenaamde art informel, de popart en de École de Paris en vooral ook door het latere werk van Henri Matisse. De grote omslag naar figuratieve kunst kwam in 1971, toen hij, op het hoogtepunt van zijn loopbaan, zijn schilderijen op een grote overzichtstentoonstelling in het Musée d'Art Moderne de la Ville de Paris zag hangen. Hij realiseerde zich dat dit werk helemaal niet uitdrukte wat hij met zijn kunst wilde zeggen en raakte gedesillusioneerd, ook op persoonlijk en politiek vlak. Jaren later zei hij daar het volgende over: ‘Tegenwoordig lijkt het me praktisch onmogelijk om alles met niets te willen uitdrukken, hoewel ik toentertijd heilig in de abstracte schilderkunst geloofde’. In de daarop volgende 10 jaar exposeerde hij nauwelijks nog en besteedde hij al zijn tijd aan het ontwikkelen van een nieuwe beeldtaal. Toen hij rond 1981 weer frequent begon te exposeren, was dat met figuratief werk, waarin hij naar eigen zeggen wél alles kon uitdrukken wat hij als schilder kwijt wilde.


De Britse kunsthistoricus Edward Lucie-Smith ziet Rustins figuratieve werk als een der belangrijkste bijdragen aan de hedendaagse Franse kunst en Rustin behoort volgens hem, net als Francis Bacon, Balthus en Lucian Freud, in een traditie van belangrijke vertegenwoordigers van figuratieve schilderkunst in de postmoderne tijd.

Rustins lichamelijk vervallen en soms naakte figuren staren de toeschouwer nadrukkelijk vanaf het doek aan met een blik die gespeend lijkt van elk intellectueel en moreel zelfbewustzijn. Vaak maken de figuren zonder enig schaamtegevoel gebaren van seksuele aard, overigens zonder dat dit erotiserend werkt. Dit voorkomt dat het werk pornografisch wordt. Er is immers geen erotische prikkel, wat juist het doel is van pornografie. Over het geheel genomen heeft zijn weergave van mensen iets dierlijks.


Toeschouwers die geconfronteerd worden met zijn werk reageren er vaak heftig en verontwaardigd op. In enkele gevallen heeft dit zelfs geleid tot beschadiging van een kunstwerk met een mes. Vaak denkt men dat het concentratiekampscènes zijn, of portretten van psychiatrische patiënten, ofschoon de schilder dit verband zelf niet beaamt. Hij ziet zijn figuren juist in ieder van ons, in al onze ontluisterende naaktheid.


Tekenend hiervoor zijn de spaarzame zelfportretten die nauwelijks te onderscheiden zijn van zijn andere figuren. Kunstcritici duiden zijn werk dan ook eerder als portretten van het morele en existentiële failliet van de moderne mens.


Hoewel het thema van zijn werk vaak rauw en schrikwekkend overkomt is de techniek en het kleurgebruik juist van een uitzonderlijke schoonheid en virtuositeit, wat het werk een grote ambiguïteit verleent. Zenuwtergend en zinnenstrelend tegelijkertijd.

Jean Rustin overleed op 24 december 2013 in Parijs.

Bron: UiTinVlaanderen.be

UiT in zuidwest is een realisatie van zuidwest | www.zuidwest.be | alle rechten voorbehouden | privacyverklaring zuidwest | UiTPAS gebruiksvoorwaarden | UiTPAS privacybeleid